lördag 14 oktober 2017

Lite väl vanligt ibland, tycker Agnes

Nästan lite för vanlig och tråkig vardag ibland (Källa)

Jag har fått en vansinnigt fin recension av En väktares bekännelser av den trots sin unga ålder mycket etablerade bokbloggaren Agnes Lindholm. Hon hade - som många före henne - inte alls tänkt läsa boken, men så lyckades jag (tack vare Lexie) pracka på henne ett ex. Och hon gillade den!

Eftersom att jag egentligen inte gillar fantasy och jag tänkte mig den här boken som en fantasybok var jag lite osäker på vad jag skulle tycka om den här boken. Men eftersom att Lexie på Tusen sidor skrivit bra om den tänkte jag att jag kanske också kunde gilla boken. Och det gjorde jag! Jag skulle nog inte kalla den för fantasy utan beskriva den som en ungdomsbok med inslag av nordiska väsen. 

Det bästa med boken tyckte jag var att den hade en perfekt blandning av övernaturlighet och vardag. Världen med väsena vävdes in så naturligt att det kändes verkligt och realistiskt. Det är det jag tycker kan vara tråkigt med fantasyböcker, att de inte känns verkliga. Men i den här boken kom det verkligen mer naturligt. Jag har också blivit mer intresserad av nordiska väsen genom att ha läst flera böcker som handlar om den sortens väsen och tyckte därför att det var spännande att läsa om det på ett annat sätt. Jag gillar tanken på att rådarna finns omkring oss i det vardagliga livet. Samtidigt som man fick läsa om den övernaturliga världen fick man också följa Tilda i skolan med kompisar, kärleksproblem och jobbiga lärare, saker man kan känns igen sig i helt enkelt. Tilda är en ganska vanlig tjej som många nog kan känna igen sig men att hon är väktare gör det hela lite mer spännande- En väktares bekännelserinnehåller en mysig vardagsskildring med det lilla extra. 

Boken är också rolig att läsa, historien är lättsam och har ett rappt språk. I vissa delar kunde det nästan bli lite för vanligt och tråkigt, men det räddades upp med otroligt spännande partier. 

Jag gillade En väktares bekännelser, den innehöll en lagom blandning av vardag och väsen samtidigt som språket var bra och jag gillade huvudkaraktären! Nu är jag jättesugen på att läsa uppföljaren! Jag ger boken 4 av 5 ugglor!

Alltså, hur fint är inte det? Hon uppmärksammar och uppskattar vardagsaspekten i boken, och det gör mig på något vis extra glad, eftersom jag är mycket mån om just denna. Om man bara har en massa magi och mystiska varelser så blir det sällan bra, tycker jag. Extra härligt är det att hon tycker att det på sina ställen nästan kunde blir lite väl vanligt och tråkigt. Fråga mig inte varför, men det känns väldigt bra av någon anledning. En bedrift i sig, att skriva om tomtar och troll i något humoristisk ton och ändå upplevas som alltför diskbänksrealistisk (ok, det var väl inte exakt vad hon sa, men nära nog)!

Tack så hjärtligt, Agnes!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar