tisdag 1 november 2016

Ännu en strålande recension!

Tummen upp av Boklysten! (Källa)

Det är verkligen härligt med folk som är odelat positiva! Man blir så himla glad! Konstruktiv kritik i all ära - jag VET att det är nyttigt och jag försöker verkligen att ta till mig sådant som folk tycker är mindre bra med boken inför framtida böcker - men shit vad skönt det är ibland att bara få höra "hurra", liksom. Så tack, Boklysten!

Jag har lovat mig själv att försöka läsa mer fantasy, men det har inte riktigt blivit av, fantasyböcker är inte nånting jag väljer naturligt. När författaren tog kontakt och frågade om jag kunde läsa hennes bok så var det alltså ett perfekt tillfälle för mig att ta itu med en bok ur den genren.

Det som ofta får mig att välja bort fantasy är när det handlar om vampyrer, zombies och liknande eller när handlingen är förlagd till en värld som är alltför olik den verkliga världen. Men i En väktares bekännelser skulle det vara tomtar, troll, häxor och älvor och handlingen skulle utspela sig i Stockholm, så jag kände direkt att boken skulle passa mig. Sagoväsen är ju någonting jag på sätt och vis är uppväxt med.

Berättelsen roar ända från första början och jag läser småskrattande vidare. Jag tycker författaren har lyckats väldigt bra med att måla upp en bild (för att inte tala om deras namn) av hur de olika karaktärerna är, att jag verkligen ser dem framför mig. T ex Grummegänget är ju helt obetalbara!

Tilde tycker jag mycket om och det är hög igenkänningsfaktor där - jag kommer mer än väl hur det var när man var 15 och förtjust i någon. Hur man slog nästan knut på sig själv för att inte göra något "pinsamt" vilket självklart resulterade i att man gjorde eller sa något ännu pinsammare. Och för Tilda som väktare är det ju oundvikligt att hon hamnar i udda situationer där hon beter sig lite udda, i alla fall för dem som inte ser det hon ser.

En väktares bekännelser är en otroligt charmig och rolig berättelse som är lätt- och snabbläst och vansinnigt underhållande. Och den passar inte bara ungdomar utan den här boken är perfekt för den som vill prova på lite fantasy men inte är intresserad av vampyrer, varulvar eller alltför påhittade världar. Och jag skulle inte ha något emot att få läsa lite mer om Tilda Modigh och hennes jobb som väktare!

Tack Elin Säfström för rec.exet!