söndag 30 oktober 2016

Helt okej

Godkänt av Romeo and Juliet (Källa)

Här är det en bloggare med en ganska populär bokblogg som jag har fått att läsa boken. Hon kände sig inte supertaggad, vet jag, och omdömet är inte översvallande, men jag är jätteglad att hon tog sig tid att läsa och skriva en recesion. Och hon tyckte ju inte att den var helt oäven!

Omdöme: Jag fick ett mail från författaren som undrade om jag ville läsa och recensera den här boken och ska jag vara helt ärlig så gav jag den främst en chans tack vare förlaget eftersom jag tycker att Gilla böcker brukar plocka ut riktiga pärlor men också för att den här boken ligger så långt ifrån vad jag brukar läsa och det är alltid kul att testa på något nytt. Jag tycker att det är coolt med en Urban Fantasy som utspelar sig i Stockholm och att den blandar in nordisk mytologi med varelser som man kanske inte har exakt koll på men i alla fall ändå har hört om tidigare och i viss mån har en egen uppfattning om. Det gjorde det lite extra kul att läsa tycker jag. Jag gillade verkligen hur författaren porträtterade de olika varelserna där hon följer den mytologin som finns men samtidigt ger dem en liten personlig prägel. De olika trollen gav till exempel boken en mer humoristisk ton. Jag gillar också Tilda som karaktär som verkligen känns som den femtonåring hon är, oftast när det handlar om barn som ska "rädda världen" beter de sig som vuxna men Tilda är fortfarande som vilken femtonåring som helst som har problem med bästa kompisen, är förälskad i någon som inte ser åt henne och tragglar med betygen.

Jag hade dock lite svårt att komma in i boken och det tog ganska lång tid innan jag tyckte att något hände som gjorde att jag ville bläddra vidare men jag antar att det kanske var behövligt för att på riktigt komma in i den värld som författaren målar upp. Hade saker och ting börjat ske redan från början hade det kanske varit svårare att hänga med i alla turer runt vättar, troll och älvor. Men när det väl sedan började dra ihop sig så gick sidorna i ett fläng. Lite synd tyckte jag också att det var att det tidigt blev lite för uppenbart vem det var vi som läsare skulle hålla våra ögon på lite extra, jag hade gärna blivit lite mer lurad på den fronten.

Men helt klart en välskriven och kanske framförallt en unik historia som jag tror kommer att kunna bli en ny favorit i rätt händer. Till och med jag blev lite sugen på att läsa mer om den nordiska mytologin!

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar